Reklamer på nettet
Her vil vi se nærmere på, hvilke muligheder der er for anvendelse af reklamer på nettet og hvad du bør være særligt opmærksom på.
Internettet er en formidabel platform til reklamering for produkter og serviceydelser, da det er muligt at målrette og måle på effekten, langt mere effektivt end ved langt de fleste offline medier.
Fordele ved reklamer på internettet
– De kan målrettes langt bedre, så segmenter af målgruppen påvirkes mere effektivt.
– Reklamerne er dynamiske – de kan skiftes på få minutter.
– Effekten kan måles nøjagtigt.
– Prisen pr. ny kunde er ofte langt lavere end via offline medier.
– Der kan varieres i visninger helt ned til udvalgte timer og fravælges dage m.m.
Rigtig mange virksomheder benytter i dag kun reklamer på nettet og har helt fravalgt de traditionelle offline marketing kanaler.
Det er typisk mindre og mellemstore virksomheder, der ikke sælger produkter og services som har en meget bred målgruppe.
De kan ramme segmenterne i målgruppen langt mere effektivt på internettet og prisen er ofte langt lavere pr. ny kunde end via de traditionelle marketing kanaler.
Men det er ikke alle produkter og services, der egner sig til online markedsføring
Hvilke typer virksomheder bør ikke satse på vækst via internet reklamer?
Internettet kan ikke alt -og internet reklamer er ikke velegnede til alle typer produkter og services.
For en del produkter vil en delt strategi være fordelagtig og for andre vil offline kanaler virke mere effektivt.
Delt markedsføringsstrategi
Er virksomhedens målgruppe meget bred -eller ønskes et nyt ukendt produkt introduceret på markedet, ja så vil en delt strategi ofte være mest effektiv.
Det samme gælder for et nyt brand.
Uegnede produkter og services
For at få god effekt af online annoncering, er det naturligvis en forudsætning, at målgruppen befinder sig online.
Det er ikke tilfældet med den ældre del af befolkningen.
De er langt mindre på internettet og køber sjældnere via webshops og derfor vil offline kanaler ofte virke mere effektivt.
Meget avancerede produkter og meget dyre produkter og services, er ofte heller ikke velegnet til andet end branding på nettet.
Hvilke muligheder er der for internet reklamer i Danmark?
Der er mange, rigtigt mange og derfor vil vi kun beskrive de mest anvendte herunder.
Reklame i søgemaskiner
Få vist en tekstannonce, når folk søger på internettet.
En yderst brugt og effektiv måde, at ramme sin målgruppe, da tekstannoncerne kan opsættes til at blive vist, når der søges efter noget specifikt.
Her rammes målgruppen effektivt og prisen pr. ny kunde er ofte meget lav.
I Danmark er Googles Ads meget brugt og Bing/Yahoo.
Hos Google har de udover mulighederne for visning i søgeresultaterne, udviklet et netværk hvor du kan få vist billedannoncer på et hav af tilknyttede hjemmesider.
Det kaldes display netværket og store websites som f.eks. SeogHør viser annoncerne.
Det er yderst velegnet til branding.
Reklamer på andres hjemmesider
Dine billedannoncer vises i toppen eller siden af hjemmesider, der omhandler noget relateret til dit produkt eller service.
De kaldes affiliate annoncering og her skal du have fat i et affiliate firma for at blive tilkoblet visning.
Her aftales et fast beløb eller % for hver ny kunde og du betaler altså kun, hvis du rent faktisk får nye kunder.
Store portaler (f.eks. Jubii.dk og Amino.dk) har ofte opsat deres eget annoncesystem, her skal du kontakte dem direkte for en aftale.