Google Panda 4,2
Googles algoritme, der primært ser på websitets konstruktion, intern linkning, ekstern linkning, opsætning af siderne, kvaliteten af sidernes content og et hav af andre side relaterede punkter, er netop udmeldt som værende under opdatering.
Lidt atypisk vil denne opdatering blive udrullet over en lang periode, hvilket gør det langt svære at spotte om et website rammes negativt eller positivt.
Søsætningen blev fortaget lørdag d. 19 juli 2015 og der er ingen tegn på udsving i de data vi har adgang til (et meget stort antal danske domæner indenfor en bred vifte af brancher).
Rammes et website af pandaen, vil det typisk medføre lavere rankings på alle søgeord.
Det er med andre ord vitalt for et website, at klare sig igennem den nye algoritmes setup, uden at få et rødt flag.
Et eksempel:
Er dit website eller webshop ikke onpage optimeret og er der ikke styr på den tekniske del, kan det medføre, at hele domænet klassificeres som ”dårlig kvalitet”, hvilket trækker ned -også selv om der er nok så mange super kraftfulde links ind til domænet.
Så snart vi oplever Pandaen i Danmark, opdaterer vi dette indlæg med yderligere information.
Det er næsten 1 år siden Panda delen af den samlede Google algoritme blev opdateret og rammes et website, vil der derfor være lange udsigter til reetablering.
Hvad ser Panda algoritmen på?
Som nævnt er det alt hvad Google har adgang til på dit domæne.
Har du f.eks. en masse tomme sider til at ligge åbne for Google uden Noindex på, vil alle de underside blive taget med i den samlede vurdering af dit domænes kvalitet.
Den slags kan trække ned og det samme gælder intern dublicate content, hvor du viser samme indhold på flere undersider – det er typisk kategorisider.
Andre punkter, der kan trække ned kunne være:
– Ens titler på mange undersider
– Meget lidt indhold på mange undersider
– Dårlig intern linkstruktur
– Mangel på indhold øverst på siderne (Above the fold)
– Lav hastighed på websitet
– Tekniske fejl f.eks. sammenblanding af sproglag, mangel på redirects.
– Forkert brug af canonical eller mangel på brug af canonical
– Ekstern linkning til irrelevante websites
– Syndikeret indhold og kopieret indhold
– Cloaking
– Mange undersider, der er optimeret til synonymer og flertal/ental af et søgeord
– Overoptimering f.eks. søgeords spam.