Hvad er Google Pagerank?

Google Pagerank algortimeBaggrunden for Googles store succes findes bl.a. i den unikke metode de anvender til at beregne, hvilke hjemmesider, der skal ligge øverst i deres resultat oversigter.

Pagerank er udviklet til at se på en hjemmesides linkprofil og derudfra være med til at bestemme, hvor høj placering siden skal tildeles.

Den nuværende beregningsmetode holdes hemmelig, men den oprindelige fra da den blev patenteret (over 14 år siden) kendes og kan forholdsvist simpelt forklares.

Pagerank tildeles hver enkelt side på en hjemmeside (også undersider)

Der kan tildeles fra 0 til 10, hvor 10 er det højeste (bedste).

Metoden Google pagerank beregnes på, er ved at sammenlægge antallet af indgående links og deres pagerank. (Links fra andre hjemmesider til din)

Beregningsmodellen er logaritmisk, hvilket betyder at der skal flere og flere links til for at stige i pagerank. Des flere links med høj pagerank dit site får, des færre skal der til før det selv stiger.

Oprindeligt er beregningsmodellen altså lavet, så mange links med høj pagerank hurtigere vil få dit eget website til at få høj pagerank. Derfor gik mange før i tiden udelukkende efter links fra sider med høj pagerank.

Sådan videresendes pagerank

I den oprindelige formel videresender et link værdi i forhold til antallet af andre links på samme side fratrukket en lille smule værdi, som altid forsvinder.

Eksempel:

En hjemmeside har så mange indgående links til forsiden, at den har fået tildelt PR 4.
På siden linkes til 8 andre sider.

De 8 andre sider for overført linkværdi svarende til 4/8 minus en lille smule, altså lidt under 0,50.
Den oprindelige beregningsmodel hævder Googler, at de har modificeret og det er der ingen tvivl om, at de har.

Den nye pagerank model

I dag fungerer pagerank anderledes end da den oprindeligt blev ”opfundet”.

Google holder naturligvis ændringerne tæt til kroppen, men i de forskellige videoer, hvor Matt Cutts (head of webspam team Google.com inc.) besvarer spørgsmål omkring søgemaskineoptimerings relaterede spørgsmål, har han afsløret en smule.:

  • Pagerank fordeles fra toppen af siden og ned af. Dvs et link øverst flower mest pagerank videre.
  • Relevansen (inden for samme emne) af de sider der linker ind, er vigtigere end pagerank alene.
  • Et nofollw link viderefører ikke pagerank, men stadigvæk reputation
  • Mange nofollow links, vil ikke skabe ranking problemer.
  • Pagerank tallet opdateres oftere end det vises officielt.
  • Pagerank sculpting anses ikke for uetisk af Google.
  • Google anvender ikke data fra Google Analytics i pagerank kalkulation.
  • Pludseligt fald i Pagerank, kan være pga. en straf fra Google mht. salg af links eller køb heraf.
  • Pagerank er et af de mere vigtige signaler, blandt de mere end 200 som Google anvender.

Sådan får du hurtigst højere pagerank

Den officielt viste pagerank, som du kan se via forskellige tools, er ikke længere opdateret og det er mange år siden Google gjorde det..
Årsagen er, at alt for mange fokuserer på pagerank mht. SEO og da tallet i sig selv ikke som sådan giver høje placeringer i Google, er det uhensigtsmæssigt (vildledende).

Google ønsker at der fokusere på helheden, så det er alle de 200 signaler, der arbejdes med og ikke kun links.

Internt hos Google opdateres pagerank dog og derfor, kan det være fornuftigt, at gå efter links med god pagerank eller lav Alexa rank indenfor samme niche.

Gå efter links fra sider, der omhandler samme emne som dit eget website behandler. Find de sider der har høj pagerank og se om du kan få et link fra dem.
Selv om et emne specifikt website kun har pagerank 2, kan det være langt mere værd, end et link fra et pagerank 5 sites, der ikke er inden for samme emne.

Vil du se et “Tal” der minder om Googles Pagerank, så kan du tjekke et domænes DR i Ahrefs.com