Hvad er SEO
Søgemaskinerne er der hvor du finder nye kunder. Der er enorm trafik og ved at få din hjemmeside til at ligge øverst på søgninger efter dit produkt eller serviceydelser, kan du vækste din virksomhed helt enormt.
Search engine optimization som begrebet hedder på Engelsk sigter efter at få placeret en hjemmeside højt i de organiske søgeresultater.
Det er dem du finder under annoncerne.
Søgemaskineoptimering går under flere navne f.eks.:
SEO
SEO optimering
Google optimering
Søgemaskineoptimering
De dækker alle over de samme teknikker, der anvendes af SEO bureauerne i Danmark.
Eksperterne inden for feltet har indgående viden om, hvordan en hjemmeside skal se ud og hvad der skal være af billeder, tekster, links og information på siden for søgemaskinerne vælger at ligge dem øverst på udvalgte søgeord eller sætninger.
Det er et meget stort og tidskrævende arbejde, at søgemaskineoptimerer et website og i visse tilfælde kan det bedre betale sig, at lave et komplet nyt website.
Det er derfor ikke i den billige ende, men i forhold til afkastet når top placeringerne først er på plads (kan tage et helt år eller mere) ja så vi det i langt de fleste tilfælde have en enorm indflydelse på virksomhedens omsætning.
Der kan hente flere millioner om året den vej – så er 50.000 måske alligevel en god investering.(Det kan være meget billigere)
Hvordan arbejdes med søgemaskineoptimering i praksis?
Typisk opdeles arbejdsprocessen i 3 faser, det er dog meget forskellige hvordan det gøres, da hver ekspert har sin egen måde at gøre tingene på, men generelt vil arbejdet være opdelt inden for:
Onpage optimering
Her tilrettes selve websitet, så det er teknisk korrekt opsat og alt indhold er optimeret til de rigtige søgeord.
I vise tilfælde testes søgeordene aktivt for konverteringer, så der er datagrundlagt for, at de helt rigtige søgeord er udvalgt.
Følgende tilrettes:
– URLs
– Overskrifterne på siderne
– Teksterne og billederne
– Intern linkning mellem siderne samt menuer
– Emnedækningen
– Konverteringsraten på siderne
– Bounce procenten
– Udgående links til andre hjemmesider
– Eliminering af dobbelt indhold og tynde sider
– Fravælgelse af uinteressante undersider ifh. søgemaskinerne
Og andre faktorer på selve hjemmesiden
Offpage optimering
– Optimering af linkprofil, der oprettes nye indgående links på en særlig måde
– Optimering af virksomhedens tilstedeværelse på sociale medier
– Registrering i virksomhedsoversigter og kataloger
– Branding i artikler
– Pressemeddelelser
– Opbygning af trafik portaler, der sender brugere videre til hovedsitet
Og mange andre områder, der har indflydelse på søgemaskinernes opfattelse og forståelse af hjemmesiden.
Der er over 200 forskellige signaler som medtages, når Google undersøger en hjemmeside og mange af dem kendes ikke.
Der hvor SEO eksperten kan hjælpe med sin rådgivning er omkring de signaler der med tiden, er blevet afkodet via forskellige tests.
Det er derfor meget ofte eksperterne med lang praktisk erfaring, der både billigst og hurtigst, kan få en hjemmeside til at ranke i toppen af søgemaskinerne.
Der er ingen egentlig uddannelse indem for SEO og derfor vil det altid være autodidakte eksperter du møder i SEO bureauerne.
Det kan bestemt ikke anbefales, at du selv begynder at forsøge dig med SEO medmindre din hjemmeside ikke er vigtig for din virksomheds omsætning. Gøres det forkert- og det er meget nemt, vil det have modsat effekt og gøre hjemmesiden mindre synlig på de vigtigste søgninger.
Søgemaskineoptimering og signaler
Der er som tidligere nævnt mere end 200 signaler, herunder lidt af de mest oplagte at arbejde med:
- Titler og meta beskrivelser
- Billedfilnavne og alt tags
- H1, H2 H3 overskrifter
- Teksternes længde
- Intern linkning, med forfordeling af vigtige undersider
- Links til eksterne relevante kilder inkl. sociale medier
- Emnedækning og dybde
- Sociale signaler – sociale medieprofiler
- Indgående links fra relevante andre websites
- Noindex på tynde sider
- Hastigheden
- Fjernelse af dobbelt indhold
- Troværdighed – god “om os” side
- Call to action på vigtige sider
- Bouncerate og tid på siden
- Kontakt info
- Korekte urls
Gratis SEO tips om LSI
Hvad er LSI?
Fra 20 år siden blev Googles søgemaskine opdateret med simpel LSI (Latent sematic indexing), så det blev muligt for algoritmerne, at forstå sammenhængen mellem synonymer.
F.eks. SEO og søgemaskineoptimering.
I dag er det dog noget helt andet, når der optimeres med LSI og der skal favnes meget mere bredt inden for et emneområde, for at få alt med.
Når Google gennemgår en tekst, vil algoritmen forsøge at finde så mange forskellige sematiske udtryk på samme side i et forsøg på at analyserer, hvor bredt siden dækker emnet, men også hvad den omhandler.
En meget lang artikel vil derfor typisk have bedre kår i søgeresultaterne, da den ofte vil indeholde flere varianter og dermed opfylde de sematiske krav.
Ser vi på søgeordet ”SEO” som eksempel, vil LSI bl.a. indeholde mange overraskende sætninger, se bare herunder:
Teknikker til website optimering
Hjemmeside optimering
Få et website i søgemaskinerne
Lær SEO
Side optimering
SEO for wordpress
Sådan bruger du Yoast SEO
Youas SEO indstillinger
Wordpress SEO guides
SEO plugin til WordPress
Yoast plugin
Hvad er yoast
Sådan optimerer du dit website
Sådan søgemaskineoptimerer du dit website
Gratis optimering
Guides til WordPress SEO by yoast
SEO konsulent
Bedste SEO konsulenter
Freelance seo konsulent
Billilg SEO pakke
Professionel SEO konsulent
SEO rådgivnings service
søgemaskineoptmerings tips
Best practise for søgemaskineoptimering
Gratis hjemmeside optimering
Hjemmeside optimerings service
Website optimerings firma
Optimerer website til søgemaskiner
Hvordan laver man SEO
Grundlæggende søgemaskineoptimering
Optimerer hjemmeside
Hjemmeside og SEO service
Definition på SEO
Søgemaskineoptimering, som på engelsk betyder Search engine optimization
SEO, som er en forkortelse af Search Engine optimization
Google søgemaskineoptimering, der benyttes ofte som synonym, da Google i Danmark er den mest brugte søgemaskine.
Tips til SEO optimering
Website analyse
Website optimization tips
Website analyse
Sider om søgemaskineoptimering
Værktøjer til website analyse
Teknikker til søgemaskineoptimering
Hvad er SEO
Optimering af mit website
SEO tjekliste
Top 10 SEO tips
Tricks til søgemaskineoptimering
Overraskende mange varianter
Et helt hav af sætninger, der på den ene eller anden måde er beslægtet med emnet SEO.
En god artikel vil derfor indeholde flere forskellige af de ovenstående sætninger og ikke kun få.
Benyt LSI, når du skriver tekster
Benytter du LSI aktivt under skrivningen af dine tekster, vil du skabe artikler, der har muligheder for at ranke meget bredere i søgemaskinerne, men ofte også bedre på udvalgte søgetermer.
Det er en stor udfordring, da vi som mennesker typisk anvender de samme udtryk helt naturligt og ikke skifter så varieret, som det er nødvendigt.
Tips til brug af LSI
Før du påbegynder en ny artikel om et emne, så bør du allerede have undersøgt hvilke eller hvilket søgeord / søgefrase du vil optimerer artiklen til at ranke på.
Find nu ti forskellige varianter og hav dem stående over din artikel, så du kan implementerer dem på en naturlig måde, mens du skriver.