Hvordan bliver jeg SEO ekspert

SEO ekspertDer er i Danmark pt. ikke en uddannelse på universitetet eller andre steder i DK, hvor du kan studerer SEO og opnå en kandidatgrad eller for den sags skyld den doktorgrad.

Der findes i forskellige fora muligheder for et SEO kursus, hvor kvaliteten er svingende, da der ikke er nogen som helst krav til indhold som sådan -Efter 3 års roderi med SEO i en enkelt virksomhed, kunne du jo sagtens mene du er ekspert go begynde, at udbyde SEO kurser.

Hvordan kommer du i gang?

Du kan med andre ord ikke tage en uddannelse indenfor feltet, der gør dig til en SEO ekspert og det betyder derfor, at du selv må smøge ærmerne op og dykke ned i området.

Du skal med andre ord ud i et langt forløb over mange år, hvor du har mange forskellige webshops og websites at øve dig på, samt også en helst masse af affiliate websites du selv ejer, hvor du frit kan teste forskellige SEO teknikker af.

Du skal med andre ord afsætte 4 – 6 år til at lære hvordan Google responderer på den måde du optimerer på.

Det kræver masser af timer og tests / forsøg, som betyder, du skal lærer følgende:

  • Hvordan tracking og mål opsættes i Google analytics
  • Hvordan onpage SEO optimering fungerer i praksis
  • Hvad linkbuilding omfatter
  • Hvordan alt på et domæne internt optimeres i synergi
  • Teknisk SEO og hastighedsoptimering
  • Hvad Schema er og hvordan det kan anvendes

Erfaringen kommer med tiden brugt på opgaven

Det kræver masser af timer, hvor der nørdes med udvalgte områder af SEO og testes / laves forsøg, der kan give indblik i, hvordan Google reagerer kontra måden du opsætter indhold.

  • Er en liste f.eks. bedre end små afsnit med overskrifter?
  • Skal overskrifterne H1 – H6 absolut være 100% efter hinanden?
  • Er det en fordel med mere end 10 billeder på en side kontra 3?

Test dig til succes

Det er egentlig ret simpelt, det langt de fleste gør forkert, er at de bygger deres viden på et spinkelt grundlag, måske har de kun én kunde som de arbejder for og alt hvad der sker på deres domæne, tror de er konsensus for hvordan Google virker.

Det er helt forkert og kan medfører komplet forkert optimering.

Du har behov for at teste på mange forskellige domæner, der omhandler vidt forskellige emner.

Så du kan få resultater og data ind, der ikke kun kommer fra et kæmpe stort website – her kan alt den data du får ind være farvet af mange forskellige faktorer, der giver dig en forkert opfattelse af SEO.

Et simpelt eksempel

En SEO ansvarlig på et meget stort website med emnet Hjælp til hjemløse, vil se der kommer nye links ind til domænet helt automatisk her måned og måske derfor drage den konklusion, at linkbuilding er komplet unødvendig, links kommer jo af sig selv, hvis indholdet på hjemmesiden er god nok.

Sådan er det bare desværre ikke for Louise, der netop har lavt en webshop med slag af perler.

Der er ingen gratis links, som kommer af sig selv agtigt.

Det kræver erfaring fra både store websites og de helt små webshops, at kunne vækste begge typer og det kræver mange forsøg og tests for at finde ud af hvordan man opnår succes i Google.

Tag de første 100 kunder ind næsten gratis

Fortæl du er i gang med t uddanne dig til SEO ekspert og du har behov for viden og at ”arbejde i praksis med faget”.
Giv dine kunder en rigtig god pris f.eks. 240 pr. time ekskl. moms og arbejde hårdt hver time de betaler for.

Det du skal arbejde med, er at lave resultater for dine kunder, du skal sørge for de får flere salg til en lavere pris pr salg end før.

Du skal sørge for de ranker højere i Google s organiske søgeresultater ved at linkbuilde og optimere deres domæne.

Lav egne test domæner

Ud over hvad du oplever hos kunderne, så lav flere forskellige domæner og brug dem til at teste forskellige områder af Googles algoritmer af.

    • Er der f.eks. en fodel ved at have Facebook, Twitter, linkedIn, m.m. tilknyttet et domæne?
    • Er det en fordel, at et domæne linker ud til andre relevante domæner?
    • Bør en hjemmeside være ultra hurtig kontra visuelt indtryk?

m.m. test og test lidt mere.

Test er din vej til viden

Der er ikke ret mange SEO eksperter der deler deres viden online og derfor bliver du nød til selv, at opnå viden indenfor feltet ved at teste forskellige strategier og ”ting” kontra hvordan Google reagerer.

En SEO ekspert bør have:

    • Mindst 10 års erfaring
    • Erfaring fra masser af cases / domæner
    • Erfaring fra egne projketer online
    • Indgående kendskab til onpage SEO
    • Indgående kendskab til offline SEO
    • Indgående kendskab til hastighedsoptimering
    • Indgående kendskab til teknisk SEO

Herudover bør en SEO ekspert have viden og erfaring inden for:

    • Google analytics og opsætning af events / konverteringer
    • Google Ads (ekspert niveau)
    • Google mybusiness (viden om opsætning)
    • Værktøjer til analyse f.eks. Ahrefs