Markedsførig og Sociale medier
Facebook kender vi alle sammen, men der er mange flere platforme, hvor det er muligt, at få adgang til påvirkning direkte i målgruppen på en både effektiv og billig måde.
97% har adgang til internettet og 76% har en social profil. (alle over 12 år i DK)
Herunder en liste over de mest anvendte sociale medier i Danmark, sorteret ud fra hvor ofte de anvendes dagligt.:
– Facebook
– Youtube
– Snatchat
– Instagram
– Google+
– Twitter
– Pinterest
– LinkedIn
– Tumblr
– Reddit
Sammensætningen af brugerne er vidt forskellige, men også måden hvor på medierne anvendes.
Samlet er der dog et enormt potentiale i Social medie annoncering, som kun langsomt er ved at blive udrullet i Danmark.
Facebook annoncering er stadigvæk ”nyt” for de fleste virksomheder og platforme som Instagram eller LinkedIn er sjældent afprøvet.
Mulighederne med annoncering
På de sociale medier er det muligt at få adgang til noget, du har svært ved andre steder. Her møder du nemlig målgruppen i deres private sphære, hvor de er mere modtagelige, hvis du gør det på den helt rigtige måde.
Antibanner og klik her ”blokeringen” i hjernen er med andre ord ikke slået så kraftigt til og det giver en hel del fordele.
Ud over at sælge produkter og serviceydelser, giver medierne også mulighed for direkte at samvirke med målgruppen og det kan anvendes effektfuldt til bl.a. opbygning af loyalitet.
Priserne og ROI
Det varierer naturligvis meget, hvor effektiv hver kanal er kontra produkt og service, men som udgangspunkt vil du opleve en noget højere pris pr. konvertering kontra Google AdWords.
Benyttes f.eks. Facebook og Instagram til tilbuds annoncering og er målgruppen unge mennesker, slår platformen typisk Google AdWords på ROI.
Det kan kun anbefales at teste hvert medie for sig og gøre det med korrekt opsat konverteringssporing, så testen er grundig nok til, at danne grundlag for videre arbejde.