Trafikportaler, satellitdomæner og websites
Portal opbygning, som producent
Forestil dig Danmarks største internetportal inden for netop din virksomheds branche er ejet af dit firma og sender en lind strøm af nye kunder til din virksomheds website- hver eneste dag året rundt.
En portal, der ligger i toppen af alle relevante søgninger i søgemaskinerne og bidrager med relevant god information – med nøjagtig den vinkel I ønsker.
Led trafikken over til kunderne
En portal er et trafikknudepunkt på internettet og opbygges den korrekt, vil Google sende den helt til tops på alle relevante søgninger uden ret mange links.
Googles algoritmer er indrettet så de forfordeler informative websites, der ikke har direkte salg for øje. De fremhæves i søgningerne, da de hjælper brugerne med at finde de informationer de søger efter.
Det giver brugerne en god oplevelse med søgemaskinen og det giver gode muligheder for, at forme forbrugerens holdninger ti et emne FØR de ender på selve hjemmesiden med mulighed for køb / henvendelse.
Et praktisk eksempel:
En producent af oliefyr opbygger en stor omfangsrig portal om oliefyr generelt. Her kan brugeren finde alle interessante oplysninger om et oliefyr opbygning, hvordan det virker, hvor meget olie det anvender, hvorledes det installeres og justeres.
Det bliver derfor det bedste sted på internettet i Danmark at finde informationer om oliefyr.
Sådan vil Google også opfatte portalen, hvis den opbygges på den helt rigtige måde.
Portalen vil i løbet af få måneder helt automatisk blive placeret meget højt i søgeresultaterne og få masser af relevant trafik.
På portalen kan de forskellige artikler vinkles, så de både er objektive, men også forfordeler den særlige teknik, der er installeret i producentens egne oliefyr – her påvirkes målgruppen uden de er klar over det.
Fra portalen linkes ud til alle producentens kunder, så de forfordeles og får relevant “varm” trafik til deres hjemmesider = salget af oliefyr hos netop dem der sælger producentens modeller stiger.
Objektiv information er nødvendigt
Når portaler opbygges, er det nødvendigt, at de laves så de opfylder deres formål og brugerens forventninger samt behov.
Derfor er det nødvendigt, at portalen er meget bred i dækning af området og ikke kun omhandler producentens egne oliefyr – alle skal med og alle informationer skal med- også dem der er knap så interessante f.eks. at et oliefyr er dyrt at fyre med kontra et pillefyr.
Her er det en balancegang mellem godt grundig information og fremhævelse af egne interesser.
Satellit domæner kan noget andet
Et satellit domæne er en hjemmeside, der omhandler samme emne som virksomheden, men med informativ indhold og et link til virksomhedens hjemmeside.
Det er i princippet samme model som portalen, men med et lidt andet formål.
En mindre hjemmeside, der er meget informativ og har masser af gode links, vil blive anset for at være et meget stærkt link af Google.
Derfor vil det ene link fra satellit domænet kunne trække en virksomheds hjemmeside med op i søgeresultaterne hurtigt på et bestemt søgeord.
Typisk købes domænenavne hvor søgeordet indgår i, da de lettere rankes højt.
Hele formålet med satellit domæner er derfor, at trække virksomhedens hovedsite op i søgningerne.
Det er enormt effektivt, hvis det gøres på den helt rigtige måde.