Tracking og SEO

Når du arbejder med SEO er det essentielt at du har fuldt overblik over, hvor dan dit domæne ranker.

En ting er rankingen, men andre områder kan også være en god idé at tracke f.eks. indekseringen af websitet, antal backlinks og i visse tilfælde andre ting.

Der er rig mulighed for at få de oplysninger du har behov for via Googles eget tool til formålet ”Google Search Console”.

Her kan du oprette dit website og få indblik i en stor del af de data du har behov for.

Det er kun personer med adgang til dit website, der kan oprette en konto, da den skal verificeres med en fil eller et meta tag (Der er flere muligheder)

Når du har verificeret dit website, vil du få adgang til alle indsamlede data – er dit site nyt, vil der gå lidt tid før der er indsamlet data.

I GSC kan du se antallet af fundne links ind til dit site, antallet af indekserede URLs, fejl ved crawling (kan rettes med en 301 redirect) og hvilke søgninger dit domæne vises på.

Vær særligt opmærksom på, at GSC ofte sammenblander AdWords placeringer med de organiske de første 3 ugers tid – dog kun på et helt nyt domæne.

Gode redskaber på nettet

GSC giver ikke et særligt godt overblik og du kan nemt blive irriteret over manglen på muligheder.

Det er der også andre der er blevet og derfor er der udviklet flere forskellige super gode redskaber til at tracke dit domæne med.

Et særligt godt, som vi ønsker at fremhæve er Ahrefs.com.

Det koster en hel del, men har du flere domæner at holde styr på giver det et godt overblik over links og ranking.

Det er bedst til tracking af links og knap så elegant til placeringerne.

Et must have, hvis du arbejder aktivt med linkbuilding ind til dit domæne.

Et andet udmærket redskab hedder Accuranker.com, som er særligt godt til at tracke dine placeringer. Det er dog også det eneste det er godt til og derfor vælger mange professionelle inden for SEO at benytte begge de to værktøjer i dagligdagen.

Ønsker du ikke at bruge 2.000 om måneden på tracking, kan du med lidt snilde sammenkoble din GSC konto med din Google analytics konto og på den måde få et bedre overblik, det er helt gratis. Men er bedst egnet til dem, der kun har et par domæner at holde styr på.
Her er en udførlig guide