Hvad er Google Ads – Google annoncer?
Her får du en forklaring, der kun er ment som en hjælp til dem, der absolut intet kendskab har til Google Ads.
AdWords (navnet er skiftet til Google Ads) er de tekstannoncer du ser øverst og i bunden af Googles søgeresultater og de fungerer på den måde, at de bliver vist på de søgninger du selv bestemmer og der afregnes pr. klik på tekstannoncen.
Sådan oprettes AdWords annoncer
Du opretter ganske enkelt en konto hos Google AdWords, hvor du vælger at betale løbende ved træk på et Visakort eller forudbetaler et selvbestemt beløb.
Når opsætningen af de praktiske ting er på plads, er du klar til at oprette din første kampagne, hvor du kan indtaste en annoncetekst, hvilken side brugerne skal klikke over på og hvilke søgeord, der skal vise din tekstannonce i søgeresultaterne.
For hver søgeord kan du selv bestemme prisen pr. klik og den afhænger af, hvor mange andre der annoncerer på samme søgeord samt hvor god din annonce er (kvalitetsscore)
Hvad koster Google annoncer?
Du vælger helt selv hvor meget du vil bruge hver dag på at vise dine annoncer og hvor meget du vil betale pr. klik.
Forskellen på et højt budget og høj klikpris er antallet af kliks du får over til din hjemmeside.
Sætter du dit daglige budget til 100 kroner og en klikpris på alle søgeord til 3 kroner, vil du kunne forvente at få 33 kliks over på din hjemmeside om dagen.
Det kan lyde dyrt, men hvis de 33 kliks ender med salg / henvendelser, er det usædvanlig billig markedsføring.
Der er enorm stor forskel på prisen pr klik inden for forskellige brancher Lige fra 90 kroner pr. klik til 20 øre.
Hvad bestemmer prisen pr. klik
Google vil gerne have at de annoncer du laver bliver vist til relevante brugere og på relevante søgninger.
Derfor har de lavet noget de kalder Quality Score og den er med til at bestemme hvor højt oppe på deres side din annonce bliver vist.
Når du laver en annonce, ser Googles kvalitetsscore på, om annonceteksten er relevant for de søgeord du opsætter den til at blive vist for (indgår søgeordet i din annoncetekst?)
Men de ser også på hvordan den side du beder annoncen om at sende kliks over til ser ud – er den relevant i forhold til din annoncetekst og de søgeord der viser den?
Her ser kvalitetsscoren på selve teksten på siden, titlen, billeders navne, navigationen og andre områder.
Det kan derfor være en god idé, at oprette en ekstra underside særligt udformet til brugerne der klikker sig over fra Google AdWords annoncen, det kaldes en landings page (LP)
Kan Google Ads betale sig?
Det afhænger meget af, hvad formålet er og hvordan jeres digitale strategi er sammensat.
Til langt de fleste webshops og websites vil AdWords være en af de billigste måder at markedsføre sig på overhovedet.
Årsagen er, at du får vist dine annoncer for købsmotiverede brugere, der selv har søgt efter det du tilbyder.
En bruger der søger i Google efter f.eks. en ny radio i hvid farve og som ser en korrekt opsat tekstannonce, der beskriver en hvid radio til en god pris, er langt mere købemoden end en bruger der får smækket en reklame i hovedet på Facebook (uden at have bedt om det).
Derfor opnås meget ofte super godt overskud på annonceringen, når de opsættes helt korrekt.
Jeg har hørt det ikke virker
Har du talt med andre og fået udlægningen at AdWords er dyrt og ikke virker, vil det i 99% af tilfældende være fordi de har fået deres konto opsat helt forkert.
Mange forsøger sig selv og kommer til at opsætte annoncer, der vises på alt for brede søgninger.
F.eks. Radio i ovenstående eksempel.
Sættes søgeordet kun til radio, vil annoncen blive vist på alle søgninger hvor Radio indgår. F.eks. Radiobil, amatør radio, langbølge radio osv.
Det betyder enormt mange klikker på annoncen og klikker sig retur til Google igen med det samme, ganske enkelt fordi de ikke fik læst annonceteksten godt nok og troede du solgte noget andet – du skal dog stadigvæk betale for deres klik.
Derfor kan det kun anbefales, at du får eksperthjælp til opsætningen. Udgiften til opsætning betaler sig hurtigt hjem.